A Zalai Matematikai Tehetségekért Alapítvány, a Veszprémi Egyetem Műszaki Informatikai Kar, és a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium matematika munkaközössége segítségével, a 2013/2014-es tanévben is megrendezi Magyarországon, a Kangourou sans Frontieres nemzetközi alapítvány által koordinált Nemzetközi Kenguru Matematikaversenyt.
http://www.zalamat.hu/versenyfelhivas/kenguru-verseny.html
Tehetséggondozó matematika fakultáció
Tehetségterület: logikai-matematikai
A fakultációs csoportba a diákok kiválasztása szeptemberben az igényfelméréssel kezdődik. A diákok érdeklődésüknek megfelelően szabadon választanak fakultációs tárgyat. Ezt követően két csoportba osztjuk a jelentkezőket (tehetséggondozó és felzárkóztató) a következő módszerek felhasználásával:
· Megvizsgáljuk korábbi iskolai teljesítményét, versenyeredményeit (38 fő kitűnő matematikából)
· Teljesítménytesztet íratunk (csak a 9. évfolyamon 63 fő) 80%-os teljesítmény felett 2 fő
· Szóbeli tájékoztatást adunk a projektről, hogy felmérjük az érdeklődését a fakultációs tematika iránt
· Figyelembe vesszük a tanári megfigyeléseken alapuló javaslattételeket.
· Az első féléves tevékenység értékelésével.
A tehetséggondozó matematika fakultáció 30 órás foglalkozás.
A foglalkozások helyszíne a 212-es számítástechnika terem.
A foglalkozások időpontja: csütörtök 1645 1735
A vizsgált személyek száma: 252 fő
Tehetségként azonosított személyek száma: 40 fő
Tehetséggondozó programba beválogatott személyek száma:
13 fő
(a programból kimaradt diákok matek- mentor tevékenységet vállaltak, vagy "csak" érettségire készülnek)
Helyszín: Deák Ferenc Középiskolai Kollégium
Dátum: 2010-09-01/ 2010-10-12
A foglalkozás vezetője: Hajdó Attila Károly matematika, tehetségfejlesztő szakértő szakos szakvizsgázott pedagógus
ANGOL TEHETSÉGGONDOZÓ FAKULTÁCIÓ
Tehetségterület: nyelvészeti
Vizsgált személyek jellemzői: 15-17 éves gimnáziumi és szakközépiskolás tanulók, legalább 5-6 éve tanulják az angol nyelvet
A tehetségdiagnosztikai tevékenység adatai:
Időpont: 2010. szeptember 30.
Helyszín: a kollégium egyik tanulószobája
Vizsgált személyek száma: 252 fő
Tehetségként azonosított személyek száma: 17 fő
Tehetséggondozó programba beválogatott személyek száma: 17fő
A tehetségazonosítás lépései:
A tehetségesnek nem talált személyek tudásuknak megfelelő angol fakultációs csoportokba kerültek.
A foglalkozás vezetője: Csezslai Krisztina magyar, angol szakos pedagógus
SAKK TEHETSÉGGONDOZÓ FAKULTÁCIÓ
Tehetségterület: logikai-matematikai
Vizsgált személyek jellemzői: 15-18 éves gimnáziumi és szakközépiskolás tanulók
A tehetségdiagnosztikai tevékenység adatai:
Időpont: 2010. szeptember utolsó hete, október első hete
Helyszín: 212-es számítástechnika terem
Vizsgált személyek száma: 252 fő
Tehetségként azonosított személyek száma: folyamatban
A tehetséggondozó programba beválogatott személyek száma: 15 fő
A tehetségazonosítás lépései:
A programba be nem válogatott személyek szabadidős tevékenység keretében sakkozhatnak.
A foglalkozás vezetője: Mester Gyula FIDE mester, matematika szakos pedagógus
KÖRNYEZETVÉDELEM TEHETSÉGGONDOZÓ FAKULTÁCIÓ
Tehetségterület: természeti
Vizsgált személyek jellemzői: 15-17 éves gimnáziumi tanulók
A tehetségdiagnosztikai tevékenység adatai:
Időpont: 2010. szeptember második hete
Helyszín: a kollégium
Vizsgált személyek száma: 252 fő
Tehetségként azonosított személyek száma: folyamatban
Tehetséggondozó programba beválogatott személyek száma: 6 fő
A tehetségazonosítás lépései:
Célok, feladatok:
A tanulók váljanak érzékennyé a környezet állapota iránt. Legyenek képesek a környezet sajátosságainak megismerésére, vegyék észre a környezetben lejátszódó kedvező és kedvezőtlen folyamatokat. Ismerjék fel a mindennapi életben előforduló, a környezetszennyező anyagokat, a környezetre káros tevékenységeket, és kerüljék is el ezeket. Váljék alapelvükké a természet tisztelete, a környezete megbecsülése, utasítsák el a szándékos környezetrombolást. Váljanak maguk is kezdeményezővé. Tekintsék kötelességüknek a környezet védelmét.
A tehetségesek tanításának alapelvei a fakultációk folyamán:
· A fenntartható fejlődéssel kapcsolatos tudáselemek bővítése
· Rendszerszemléletű gondolkodás fejlesztése
· Holisztikus és globális szemléletmód kialakítása
· Helyzetfelismerés, ok–okozati összefüggések, problémamegoldó gondolkodás, döntésképesség fejlesztése
· Kritikai gondolkodás fejlesztése
· Kreatív gondolkodás fejlesztése
· Önálló kutatás elősegítése
· A környezettudatos magatartás és életvitel segítése, kialakítása
· Az egészség és a környezet összefüggéseinek vizsgálata
· A fenntartható fejlődés etikai dimenziójának tudatosítása
· Az állampolgári – egyéb közösségi – felelősség felébresztése
A fakultációra jelentkezett diákok közül a tehetségesnek bizonyulók nagy valószínűséggel indulnak majd valamely környezetvédelmi – ill. kapcsolódó biológia, kémia, földrajz – versenyen. A fakultáció tematikája ugyan nem tartalmazza a versenyekre való felkészülés segítését, de természetesen igény szerint ez is foglalkozás része lehet.
(A versenyeredmények regisztrálása folyamatos.)
Tematika:
Okt. 4. |
Az állatok világnapja |
A diákok egy kb. 10 diából álló prezentációt készítenek egy szabadon választott, Vörös Könyvben szereplő állatfajról. A fajt kiselőadás formájában ismertetik meg egymással.
|
2 óra |
Okt. 13. |
A természeti katasztrófák csökkentésének világnapja |
Tanári előadás formájában a közelmúlt természeti katasztrófáinak bemutatása. Azoknak az emberi tevékenységeknek a vizsgálata, melyek az adott katasztrófákhoz vezettek.
|
2 óra |
Okt. 21. |
Földünkért világnap |
Beszélgetés az emberi felelősségvállalásról a környezet- és a természet védelmének érdekében.
|
1 óra |
Nov. 18. |
Füstmentes nap |
A diákok önálló kérdőíves kutatást végeznek a kollégisták körében a dohányzásról. Az eredményeket összegzik, értékelik. Munkájuk zárásaként a faliújságra alkalmas tablót készítenek.
|
10 óra |
Dec. 29. |
A biodiverzitás védelmének világnapja |
A diákok egymás számára különböző rejtvényeket, játékos feladványokat készítenek a témával kapcsolatban, s az elkészült feladatokat meg is oldják.
|
2 óra |
Febr. 2. |
Vizes élőhelyek világnapja |
Korabeli újságcikkek, médiahírek feldolgozása a 2000. évi tiszai nehézfém- és cianidszennyezésről. |
2 óra |
Márc. 22. |
A víz világnapja |
Részvétel a TIKÖVIZIG által szervezett rendhagyó osztályfőnöki órán és laborbemutatón.
|
2 óra |
Ápr. 7. |
Az egészség világnapja |
A világnaphoz kapcsolódóan a Kollégiumi Egészségnevelési Napok megrendezésében a fakultáción résztvevők aktív szerepet vállalnak (poszterek, feladatok készítése-javítása, rendezvény szervezése-lebonyolítása) stb.
|
10 óra |
Április, május |
A HBM Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szolgáltató Intézet KEOP 2009-6.1.0./A nyertes pályázata esetén a Környezet és Energia Operatív Program keretében megvalósuló fenntartható életmódra nevelési rendezvény(ek)en való részvétel.
|
? |
|
Máj. 15. |
Madarak és fák napja |
Szakvezetéssel kísért kirándulás a budapesti állatkertben. (Hétvégi program.) Anyagi vonzat: közlekedés + belépődíj + szakvezetés díja vagy Kirándulás a Hortobágyi Nemzeti Parkba – kerékpáros túra a hortobágyi Halastavakhoz. (Hétvégi program.) Anyagi vonzat: közlekedés + belépődíj + szakvezetés díja A kiránduláson készült képekből fotókiállítás rendezése. |
6 óra |
Jún. 5. |
Környezet- védelmi világnap |
Luc Besson és Yann-Arthus Betrand Otthonunk (Home) című filmjének megtekintése. |
2 óra |
A foglalkozás vezetője: Csibi Gabriella kémia-biológia-földrajz szakos tanárnő